Porshe Cayenne
Porshe Cayenne
Porsche Cayenne − średniej wielkości osobowy samochód sportowo-użytkowy produkowany przez niemiecką markę Porsche od 2002 roku. Model ten technicznie jest spokrewniony z Volkswagenem Touaregiem oraz Audi Q7. Pierwszy samochód Porsche z silnikiem V8 od 1995 roku, kiedy zaprzestano produkcji Porsche 928. Najlepiej sprzedający się pojazd tej marki w Ameryce Północnej. Obecnie na rynku dostępna jest II generacja modelu.
Historia modelu
Porsche Cayenne powstało w wyniku kooperacji z Grupą Volkswagena, w której Porsche posiada większościowe udziały, w ramach wspólnego dodania do swoich ofert luksusowych aut sportowo-użytkowych. Volkswagen użyczył platformy E, na której powstał Volkswagen Touareg, zaś przedłużona wersja tejże płyty posłużyła firmie Audi będącej także w kooperacji z Grupą Volkswagena do stworzenia Audi Q7. Koncepcja auta jak i nadwozie budzą wśród miłośników spore kontrowersje. Samochód I generacji zaprezentowano w 2002 roku. Początkowo auto było oferowane jedynie w dwóch wersjach: Cayenne S z silnikiem V8 po pojemności 4,5 l i mocy 340 KM oraz wersja z turbodoładowaniem Cayenne Turbo o mocy 450 KM. Pod koniec 2003 roku do gamy dołączyła podstawowa jednostka napędowa pochodząca od Volkswagena, mianowicie 3.2 VR6 o mocy 250 KM. W 2006 roku została zaprezentowana topowa wersja Cayenne - Turbo S o mocy 521 KM. Cayenne zostało poddane face liftingowi w 2007 roku. Zmianom uległo nadwozie oraz gama silników. Wszystkie jednostki otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa, więcej mocy oraz zużywają mniej paliwa. Podstawowa jednostka miała od tego momentu pojemność 3,6 l i moc 290 KM, natomiast w wersjach S i Turbo pojemność została zwiększona do 4,8 l, moc wynosiła odpowiednio 385 i 500 KM. Na początku 2008 roku została wprowadzona odmiana Cayenne GTS, która miała wypełnić lukę pomiędzy wersją S a Turbo. Jej silnik o pojemności 4,8 l dysponuje mocą 405 KM oraz momentem obrotowym 500 Nm (takim samym jak Cayenne S). GTS wyposażona jest między innymi w pakiet stylistyczny Turbo. Nowa jednostka Cayenne Turbo S została wprowadzona do oferty w sierpniu 2008 roku, silnik ma pojemność 4,8 l i moc 550 KM oraz 750 Nm momentu obrotowego. Od lutego 2009 roku Cayenne oferowane było z silnikiem diesla. Od początku Cayenne standardowo wyposażono w szereg układów kontroli i stabilizacji jazdy oraz pneumatyczne, regulowane, 5-stopniowe zawieszenie (prześwit od 157mm do 273mm) wraz z układem PASM - systemem elektronicznej kontroli sił tłumienia amortyzatorów.
Cayenne Turbo S
Na wystawie samochodowej w Los Angeles w 2006 roku Porsche pokazał najmocniejszą wersję Cayenne - Cayenne Turbo S z silnikiem o mocy 520 KM, by móc rywalizować z Mercedesem ML 63 AMG. Cayenne Turbo S jest drugim pod względem mocy samochodem Porsche wyprodukowanym na drogi publiczne, zaraz po Porsche Carrera GT i rozpędza się do 100 km/h szybciej niż Porsche Cayman S. Turbo S wyposażono w 20-calowe felgi, ogromne tarcze hamulcowe oraz skalibrowane zawieszenie, które automatycznie obniża się o 27 mm przy prędkości 125 km/h i o kolejnych 11 mm przy prędkości 210 km/h. Aktualna wersja Turbo S ma moc 550 KM i 750 Nm. Do 100 km/h, przyspiesza w 4,8 s i może rozpędzić się do prędkości 280 km/h.